Wynik fermowy nie jest ważny, jest najważniejszy

Wieloletnie doświadczenie BioPoint w opracowywaniu oryginalnych receptur produktowych oraz w rozwoju innowacyjnych technologii ma jeden nadrzędny cel jakim są produkty skuteczne w warunkach fermowych. W ciągu ostatnich 10 lat stworzyliśmy ponad 40 produktów, stosowanych na co dzień przez Państwa na fermach drobiu. Wiele z nich stało się nieodłącznym narzędziem w pracy nad poprawą zdrowia i kondycji zwierząt, a takie produkty jak Mintamix, Osmozan, Defungal czy Viovit zna każdy hodowca w kraju. Teraz po 10 latach kreatywnej i konsekwentnej pracy, z przyjemnością i nieskrywaną radością przedstawiamy Państwu nasze najnowsze osiągnięcie, BioPoint ALL IN Technology, technologię, która od wielu miesięcy rewolucjonizuje światowy rynek ziołowych dodatków paszowych, a od kilku tygodni dostępna jest również w Polsce. Decyzję o rozpoczęciu prac nad wprowadzeniem tej technologii w rutynowej produkcji preparatów ziołowych podjęliśmy przed trzema laty. Nasze działania związane były z rosnącym zainteresowaniem poszczególnymi substancjami aktywnymi zawartymi w surowcach zielarskich oraz chęcią ich wykorzystania jako substancji aktywnych produktów BioPoint.

 

 

Wydawało się oczywiste, że jeśli będziemy potrafili precyzyjnie określić skład surowca roślinnego i wyselekcjonować z niego tylko te substancje, które z praktycznego punktu widzenia mają wartość terapeutyczną a jednocześnie odrzucić substancje nieaktywne lub nieprzydatne dla wskazań konkretnego składu osiągniemy produkt o unikalnych walorach terapeutycznych. Nasze przewidywania spełniły się w 100% a ich praktycznym wyrazem jest aktualnie najbardziej popularny naturalny preparat na zakażenia pierwotniacze drobiu Coccilin. Opinia użytkowników oraz skuteczność na fermach to najważniejszy i najtrudniejszy test jaki muszą przejść nasze produkty.



Czym jest BioPoint ALL IN Technology?

ALL IN znaczy „zawiera wszystko” i odnosi się do zawartości substancji aktywnych w produktach wytwarzanych w ramach tej technologii. Mówiąc, że dany produkt został wytworzony według technologii ALL IN myślimy o tym, że jego skład to już nie ekstrakt z danej rośliny, to bardziej skoncentrowany zbiór wszystkich najbardziej aktywnych substancji w niej zawartych pozbawiony frakcji nieaktywnych. Jednak precyzyjnie określony i skoncentrowany skład to tylko część atrybutów produktów ALL IN, posiadają one również wiele nowych istotnych w praktyce fermowej cech takich jak:
■    sprecyzowany i stały poziom substancji czynnych dla każdej partii produktu,
■    wysoka aktywność produktu przez cały okres przydatności,
■    stała aktywność produktu na całej długości linii pojenia,
■    mniejsza podatność na czynniki zewnętrzne,
■    eliminacja substancji nieaktywnych.

Jakie to ma znaczenie praktyczne dla naszych klientów?

Produkt wytworzony w technologii ALL IN może być przechowywany i transportowany w znacznie mniej restrykcyjnych warunkach, a po otwarciu i ponownym zamknięciu nie traci swych właściwości przez cały okres ważności. Jest to szczególnie istotna cecha w sytuacji, kiedy otwarty i niewykorzystany w pełni produkt podczas jednego wstawienia jest magazynowany do następnego. Dla większości produktów ziołowych to okres powolnej dezaktywacji. Produkty ALL IN mimo otwarcia utrzymują taką samą aktywność do końca okresu ważności, a tak naprawdę znacznie dłużej, ponieważ okres ważności jest ustalany przez polskie prawo dla zwykłych produktów i musimy się do niego dostosować. Inspiracją dla poszukiwania metody stabilizacji produktu w trudnych warunkach były prowadzone przez nas badania nad zawartością aktywnych substancji ekstraktu czosnkowego w dozowniku i w poidłach. Wyniki nie były satysfakcjonujące, dlatego stały się przyczyną do poszukiwania sposobu utrzymania takiej samej aktywności ekstraktów na całej długości linii pojenia. Naszym efektem poszukiwań aktywnego i trwałego ekstraktu z czosnku jest produkt Alisan, którego skuteczności doświadczają nasi klienci na całym świecie.


Unikalną cechą produktów wykonanych według BioPoint ALL IN Technology jest również ich powtarzalna jakość dla każdej partii produktu, co w przypadku preparatów ziołowych jest trudne do uzyskania, ponieważ pozyskanie dwóch partii surowca o takiej samej jakości i zawartości substancji aktywnych jest w rzeczywistości niemożliwe. Wystarczy, że rośliny rosły na różnej glebie, dojrzewały w różnych warunkach środowiskowych oraz były inaczej magazynowane, żeby nabrały zupełnie innych wartości. Aby taki surowiec mógł zostać skutecznie wykorzystany w produkcji musi przejść testy zawartości substancji aktywnych. Dlatego jeśli na etykiecie jakiegoś produktu przeczytają Państwo, że dany produkt zawiera na przykład 50% ekstraktu z jeżówki, to w rzeczywistości mówi nam tylko o tym, ile ekstraktu z jeżówki zostało użyte, ale nie mówi ile jest w nim faktycznie substancji czynnych i nie wiemy, ile wart był użyty do produkcji surowiec. Jako przykład mogą posłużyć wyniki uzyskane metodą wysokosprawnej chromatografii cieczowej, którą otrzymaliśmy szukając najwyższej jakości surowców do produkcji preparatów BioPoint (wykres 1.).
Wynik fermowy (produkcyjny) nie jest ważny, jest najważniejszy. To nasza dewiza i motto, które towarzyszy nam w codziennej pracy. Jednak żeby móc być identyfikowanym z tym hasłem przez odbiorców produktów BioPoint, musieliśmy zaoferować produkt o wyjątkowej skuteczności na fermie. Jest to niezwykle trudne, kiedy musimy zmieścić w 1 litrze, a często nawet w 250 ml produktu taką ilość substancji aktywnych, która pozwoli na wysycenie 1000 litrów wody i leczenie kilkudziesięciu tysięcy ptaków. Również w tej kwestii przyszła z pomocą technologia ALL IN, która pozwoliła koncentrować wybrane ekstrakty nawet 5 krotnie. Teraz kiedy praktycznie w tworzeniu każdego produktu, jaki powstaje w naszej fabryce możemy zastosować technologię ALL IN pojawiają się kolejne koncepcje produktowe, których realizacja, w aspekcie komercyjnym, bez tej technologii była niemożliwa. Przykładem takich ograniczeń są produkty, które mimo wysokiej skuteczności w testach nie mogły zostać wprowadzone do obrotu ze względu na dawkowanie, które oscylowało nawet około 5 litrów na 1000 litrów wody do picia. Teraz taki produkt dzięki technologii ALL IN może mieć dawkowanie 1 litr i spełnić wszystkie stawiane mu kryteria.
Żeby zrozumieć genezę skuteczności produktów powstałych w technologii ALL IN, a także uświadomić sobie jak trudna jest ona do osiągnięcia przy zastosowaniu naturalnych surowców roślinnych należy zrozumieć na czym polega unikalność produkcji BioPoint.

BioPoint ALL IN Technology to:

1.    Badanie surowców metodą HPLC (wysokosprawna chromatografia cieczowa) na zawartość substancji aktywnych. Jest to pierwsza i podstawowa procedura jakiej bezwzględnie przestrzegamy. Na przykładzie ekstraktu z czosnku (wykres 2), zawartość jego najwartościowszej aktywnej substancji Allicyny może różnić się nawet kilkukrotnie w zależności od jakości surowca. Żeby zbudować produkt o takiej skuteczności jaką prezentuje w terenie Alisan, użyty w jego produkcji ekstrakt z czosnku musi wykazywać najwyższą możliwą zawartość Allicyny i oczywiste jest, że tylko takiej używamy w jego produkcji.

2.    Tworzenie produktu wg unikalnej receptury ziołowej, to najbardziej strzeżona tajemnica BioPoint
, która sprawia, że zupełnie nie zrozumiały jest dla nas marketing naszych naśladowców, którzy jak mantrę powtarzają swój reklamowy slogan „mamy takie same produkty jak BioPoint tylko, że taniej”, na pewno byliby znacznie bliżej prawdy gdyby zmienili go na „mamy takie same etykiety jak BioPoint i dlatego jest taniej”. To oczywiście szczypta złośliwości ponieważ, mimo konieczności pełnej deklaracji składu na etykietach produktów, nie musimy deklarować takich szczegółów jak część użytej w produkcji rośliny. Można więc sobie łatwo wyobrazić, że przykładowy ekstrakt z cynamonowca cejlońskiego, którego używamy w produkcie Biostimin może być ekstraktem z laski albo z kory tej rośliny, a ich właściwości lecznicze są odmienne. Podobnie sprawa ma się z rozpuszczalnikami jakich używamy podczas tworzenia ekstraktu. Rozpuszczalnikiem może być woda, glikol, gliceryna, alkohol i ich mieszaniny, odpowiednie użycie każdego z nich, w odpowiedniej proporcji i w określonym czasie sprawia, że produkt nabiera unikalnych cech i zawiera specyficzne substancje aktywne. Należy mieć świadomość, że wybór rozpuszczalnika zależy od rośliny oraz przeznaczenia produktu, dlatego jest jednym z kluczowych czynników dla aktywności produktu. Ta wiedza oraz zaawansowana technologia pozwala nam tworzyć oryginalne i niemożliwe do podrobienia produkty.

3.    Nanofiltracja – zagęszczanie produktów to stosowana przez nas technologia, dzięki której możemy zagwarantować klientom BioPoint wysoką i stałą dla każdej partii produktu koncentrację czynników aktywnych. Najprościej mówiąc, na tym etapie separujemy z ekstraktu jak największą ilość frakcji nieaktywnych, podnosząc tym samym zawartość frakcji aktywnych. Dzięki temu nasze produkty mogą być tak wysoko skoncentrowane. Robimy to tak długo, aż osiągniemy pożądane parametry ekstraktu.

4.    Usuwanie frakcji nieaktywnej w procesie odwróconej osmozy (RO ang. Reverse osmosis). Wprowadzenie tej metody skutkuje obniżeniem wpływu czynników zewnętrznych na stabilność produktu oraz obniżeniem pojemności konfekcji do 1 litra. 1 litr jest dla BioPoint maksymalną objętością, w której musimy zmieścić całą wartość terapeutyczną dla 1000 litrów wody wypijanej przez zwierzęta. Najczęściej jednak udaje nam się ją zmieścić w 500 ml zwiększając wydajność naszych produktów dla opakowania 5 litrowego z 5.000 litrów wody do 10.000 litrów wody.
Wprowadzanie nowych technologii, w tym szczególnie BioPoint ALL IN Technology to ścieżka rozwoju, którą pragniemy uparcie podążać przynajmniej z dwóch powodów. Pierwszy, to nieustająca fascynacja możliwościami terapeutycznymi substancji pochodzenia roślinnego i udostępnianie ich do pracy ze zwierzętami w postaci komercyjnych produktów. Drugi, bardziej ambicjonalny to ciągłe wytyczanie nowych kierunków rozwoju oraz standardów w produkcji płynnych dodatków paszowych. Im więcej wiemy o ziołach, tym bardziej chcemy się dzielić naszą wiedzą z naszymi klientami, im więcej będą oni korzystać z naturalnych rozwiązań, tym zdrowsi będziemy.