Jakość mięsa wieprzowego

Marek Babicz, Krzysztof Skalski; Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie

 

„Jakość”, zdefiniowana już w starożytności jako „pewien stopień doskonałości”, jest obecnie związana z zaspokojeniem oczekiwań nabywcy w odniesieniu wyrobu, towaru, usługi itp. Znany dzisiaj symbol „Q” oznaczający wysoką jakość produktów czy usług wywodzi się z łacińskiego słowa „qualitas” (właściwość przedmiotu), które wprowadził Marek Tulliusz Cyceron, inaczej Cycero – filozof i polityk rzymski. Wieprzowina jest obecnie drugim, po drobiu, gatunkiem mięsa najchętniej spożywanym na świecie. Liderem w spożyciu mięsa ogółem są Stany Zjednoczone, gdzie przeciętny mieszkaniec zjada w ciągu roku około 100 kg, jakkolwiek „tylko” 24 kg wieprzowiny. Natomiast spożycie mięsa w UE wynosi prawie 70 kg na osobę, z czego 33 kg stanowi mięso wieprzowe. Z kolei w Polsce każdy mieszkaniec rocznie zjada około 40 kg wieprzowiny, która od lat cieszy się niesłabnącą popularnością w stosunku do innych gatunków mięsa, w tym drobiu. Mięso wieprzowe jest surowcem szczególnie preferowanym przez konsumentów, przede wszystkim ze względu na wysoką wartość odżywczą i smakowitość oraz w stosunku do tego niską cenę. W Polsce wieprzowina, w postaci mięsa kulinarnego lub wędlin, jest traktowana jako tradycyjny produkt umiejscowiony na stałe w diecie. W odniesieniu do tego należy podkreślić, że w ciągu ostatnich kilkudziesięciu lat zmieniły się nie tylko wielkości spożycia modyfikowane dostępem do wieprzowiny i zasobnością portfeli jej nabywców, ale również preferencje dotyczące jakości. Generalne stwierdzenie, że „wieprzowina jest tłusta i zawiera dużo szkodliwego cholesterolu” okazuje się nieprawdziwe w kontekście aktualnych wyników badań. Doskonale wiedzą o tym konsumenci, którzy świadomie dokonują wyboru. Oczywiście z tuszy wieprzowej można pozyskać elementy o wysokiej zawartości tłuszczu np. boczek, ale do dyspozycji są również elementy tzw. chude, z których najcenniejszymi są polędwica i szynka. Takie zróżnicowanie dotyczy również wartości odżywczej, a nawet dietetycznej, z którymi konsumenci najczęściej wiążą poziom jakości.

 

 

Pozostało 90% tekstu

 

Artykuł został opublikowany w Hodowcy Trzody Chlewnej 1-2/2022. Kup to e-wydanie (15,00 zł) TUTAJ.

Czas realizacji zamówienia: do 2 dni roboczych