Copyright 2017

W opinii wielu uczestników, takiej imprezy jeszcze nie było. Z okazji jubileuszu zarząd firmy Trouw Nutrition Polska zorganizował dla swoich klientów, pracowników i kooperantów piknik piłkarski w Grodzisku Mazowieckim. Imprezę wspaniale prowadził Krzysztof Skiba. Rozgrywki piłkarskie relacjonował z wirtuozerią sprawozdawcy sportowego. Zapraszał klientów do wspólnej zabawy, a  swoją pozytywną energią potrafił zarazić każdego obecnego na pikniku.
Przybyłych na uroczystość z okazji 20-lecia istnienia firmy przywitali Jurgen Verkuyten, prezes Trouw Nutrition Polska oraz Tadeusz Gochnio, dyrektor operacyjny. Obaj panowie podkreślali fundamentalną rolę wszystkich współpracujących z firmą ludzi.

 

Kiedy ministerka Joanna Mucha kończyła heroiczne przygotowania do Euro 2012, a dzieci całego świata obchodziły postępowe święto Dnia Dziecka, do Zakopanego zjechali się hodowcy – uczestnicy kolejnego Sympozjum Drobiarskiego, tradycyjnie organizowanego przez pp. Andrzeja Kamionkę (Opol-Drob) i Wojciecha Benko (Big Dutchman).

 

Zabawa, radość i łzy szczęścia towarzyszyły firmie WIPASZ i jej gościom podczas tegorocznych majówek, na których odbyło się losowanie zwycięzców w loterii „Z WIPASZ-em po BMW”.

Już po raz dziewiąty (22 lipca), w biskupieckim amfiteatrze odbędzie się „Święto Gęsi”. Impreza finansowana jest z Funduszu Promocji Mięsa Drobiowego. Głównym organizatorem imprezy jest Iławskie Stowarzyszenie Producentów Gęsi oraz Wójt Gminy Biskupiec Pomorski. Wprowadzeniem do mającego się odbyć Święta Gęsi, był udział Krystyny Ziejewskiej i Edwarda Gigilewicza (autorów książki „Wszystko o gęsi i gęsinie, czyli...”) w programie TVP 1 „Kawa czy Herbata” w dniu 29 czerwca 2012. Na antenie ogólnopolskiej telewizji p. Krystyna podkreślała walory kulinarne mięsa gęsiego oraz rozmawiała o obecności gęsi w kulturze wielu narodów. Kucharze, Jarosław Uściński i Paweł Wiśniewski – pokazali przed kamerą jak wyczarować smakowite dania z mięsa gęsiego. Dalsza część kampanii medialnej przeniesie się do redakcji programów rolnych. TVP przyznaczyła na tą kampanię kilka odsłon w różnym czasie antenowym.

 

Tradycyjnie w przeddzień uroczystości odbędzie się konferencja branżowa na temat rynku mięsa drobiowego, jego promocji oraz walorów gęsiny. Na konferencji wystąpi prof. Terasa Majewska z UWM, przedstawiciele banków oraz ARR. Przewidziano bogaty program estradowy z gwiazdami wieczoru – zespołami Volver i Nocna Zmiana Bluesa. Jak zapewnia Krystyna Ziejewska, Prezes Iławskiego Stowarzyszenia Producentów Gęsi, nie zabraknie przysmaków przygotowanych specjalnie na tą uroczystość, a tego dnia będą podawane potrawy wyłącznie z mięsa gęsiego, co ma zagwarantować przygotowana w plenererze restauracja. W programie przewidziano pokazy kulinarne, degustacje oraz wiele konkursów dla dzieci a także dla VIP-ów; występy oraz zabawę taneczną do północy. Patronat honorowy nad tą imprezą objął Minister Rolnictwa i Rozwoju Wsi Pan Marek Sawicki. Z tej okazji organizator uruchomił stronę internetową: www.swietogesi.pl. Świętu towarzyszyć będzie również wystawa rolnicza.

Wywiad z Krystyną Ziejewską,
prezesem Iławskiego Stowarzyszenia Producentów Gęsi

Tradycja organizowania Święta Gęsi jest już dość długa…
Patrząc historycznie Święto Gęsi było lokalną wewnętrzną małą imprezą, która w ciągu 9 lat rozrosła się wielokrotnie. Z imprezy regionalnej, stała się międzynarodową. Święto jest wszędzie znane, już nie tylko w Polsce, ale także za granicą. Od kilku lat odwiedzają nas goście z Niemiec. Nasza organizacja działa wśród drobiarzy i jest znana w całej Europie, zagraniczni hodowcy dużo wiedzą o naszym święcie.

Jak dzisiaj wygląda sprzedaż gęsiny? Czy w związku z Państwa działaniami wzrosło zapotrzebowanie na ten gatunek mięsa?
Jeżeli chodzi o sprzedaż gęsiny, to w ostatnich trzech latach nastąpiła kolosalna zmiana. Nie mamy na ten rok konkretnych liczb, ale ilość gęsiny spożywanej przez krajowych konsumentów podwoiła się, co uważam za wielki sukces. Wartości w przeliczeniu na jednego konsumenta nie są precyzyjnie policzone. Nawet podczas mojej ostatniej rozmowy w firmie Animex, liczb tych nie można było przytoczyć. Jednak szacunki potwierdzają ponad dwukrotny wzrost spożycia. Jeżeli chodzi natomiast o nasz region to widać zdecydowanie, że wzrosło zainteresowanie gęsiną. Obserwujemy zwiększony popyt w okresie przez Świętami Bożego Narodzenia oraz Świętem Marcina. To niepowtarzalne mięso w wielu domach wróciło na stoły. Konsumenci bardzo często kupują także mięso prosto od naszych hodowców, z ferm.

Jakie działania wykonują Państwo jako Stowarzyszenie Producentów Gęsi?
Jako Iławskie Stowarzyszenie Producentów Gęsi, prowadzimy szereg akcji promocyjnych w kraju i za granicą. W ostatnim roku byliśmy na Targach Grüne Woche w Berlinie, podczas których odbyliśmy specjalne spotkanie z wiceministrem gospodarki i wiceministrem spraw zagranicznych Niemiec. Nawiązaliśmy wiele ciekawych kontaktów. W tym roku prezentowaliśmy nasz produkt na pikniku “Poznaj Zdrową Żywność” w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.
Braliśmy udział w programie TVP „Poznaj Zdrową Żywność”. Także jako Stowarzyszenie jesteśmy bardzo aktywni w promocji mięsa gęsiego.

 

W dobie „kryzysu” szczególnie ważne jest oszczędzanie. Takie istnieje powszechne przekonanie, choć jak się temu przyjrzeć bez emocji, na samą logikę, to można wyciągnąć zaskakujące wnioski. Bo „oszczędzanie” w wydaniu, jakie się spotyka w takiej sytuacji, wręcz pogłębia kryzys. Skoro wszyscy na wszystkim oszczędzają, to automatycznie mniej pieniędzy trafia do pt. klientów! To wymiar społeczny. Bo skoro np. właściciel sklepu warzywniczego nie będzie miał na fryzjera, tylko sam się będzie strzygł, to skąd fryzjer ma wziąć na zrobienie zakupów w warzywniczym? Wszystko jest ze sobą połączone. To samo dotyczy rolników, hodowców. W ramach oszczędności próbują „wynegocjować” najniższe ceny, jednak mało z nich ma świadomość, że właśnie w ten sposób pozbawiają swoich potencjalnych klientów środków na zakupy.

W pomieszczeniach przeznaczonych do chowu drobiu muszą być zapewnione optymalne warunki rozwoju i produkcji odpowiednio dostosowane do wymagań gatunku. Warunki mikroklimatyczne wywierają istotny wpływ na kondycję i zdrowotność ptaków w całym okresie wychowu. Szczególnie dokładnie należy kontrolować temperaturę powietrza, o czym była mowa w pierwszej części artykułu, ale nie należy umniejszać znaczenia wilgotności, oświetlenia, jakości powietrza, ściółki. Wszystkie te elementy wraz z odpowiednim żywieniem, systemem wychowu pozwalają na uzyskanie satysfakcjonujących wyników produkcyjnych.

 

Emu (Dromaiidae) – jest drugim obok strusia największym ptakiem żyjącym na ziemi, zaliczany jest do rzędu Kazuarowych, rodziny Emu, w której możemy wyróżnić jeden żyjący i występujący podgatunek emu zwyczajne (Dromaius novaehollandiae) oraz dwa wymarłe tj. emu czarne (Dromaius novaehollandiae ater) i emu małe (Dromaius novaehollandiae baudinianus). Emu zasięgiem występowania obejmuje teren całej Australii.

 

W ciągu ostatnich lat wiele zmieniło się w zakładach wylęgowych – wprowadzono komputerowe sterowanie i kontrolowanie urządzeniami, automatyzacja wielu codziennych czynności. Dodatkowo wzrosło przekonanie co do roli wylęgarni w sprawowaniu kontroli nad zdrowotnością. Powszechność zrozumienia reguł rządzących inkubacją jaj i wylęgiem piskląt jest sprawą najwyższej wagi.

 

Utrzymanie drobiu na głębokiej ściółce odpowiedniej jakości zapewnia uzyskanie dobrych wyników produkcyjnych. Warunki bytowania ptaków na głębokiej ściółce są zbliżone do naturalnego bytowania, a mianowicie umożliwia się im naturalne krycie, przemieszczanie się w pomieszczeniu, grzebanie itd. To wszystko wpływa dodatnio na odporność immunologiczną drobiu, zmniejsza stres. Ujemną cechą tego systemu utrzymania ptaków jest kontakt drobiu z odchodami i tym samym ewentualne niebezpieczeństwo przenoszenia chorób i pasożytów.