Pamiętajmy o wymianie filtrów na czas!
Wysoki poziom zapylenia występujący podczas żniw potrafi poddać największej próbie nawet najwyższej klasy sprzęt. Niestety, to jak będzie pracował nasz traktor, czy kombajn – ściśle jest powiązane z odpowiednim składem mieszanki paliwowo-powietrznej. Jeśli nie zadbamy wystarczająco wcześnie o wymianę na czas – niestety w najlepszym wypadku spowoduje to sporo wyższe zużycie paliwa. W gorszych sytuacja – zła mieszanka – może powodować tworzenie się nagaru w komorze spalania, nieprawidłowe spalanie i przedwczesne zużycie silnika. Czasami może nawet doprowadzić do niemożliwości uruchomienia silnika, do którego nie będzie docierała wystarczająca ilość powietrza.
Wielu użytkowników maszyn pada ofiarą cywilizacji bezobsługowych sprzętów. Niestety, jeśli zależy nam, aby sprzęt odwdzięczył się nam w polu – warto skupić się na sygnałach, które nam może dawać podczas pracy czy np. już czas na wymianę filtra powietrza. Dzięki temu Zaoszczędzimy niepotrzebnym przestojom w pracy, a pojazd posłuży sporo dłużej, gdy wymiany zostaną wykonane na czas.
Wymiana oleju w ciągniku rolniczym
Tak w zwykłym samochodzie osobowym, jak w przypadku kombajnu, czy traktora – bardzo istotną rolę odgrywa filtr oleju. Silniki tych maszyn cechują się sporo wyższym litrażem niż auta osobowe, dzięki czemu są trochę odporniejsze na niedomagania związane z czystością i świeżością oleju. Wiele osób uważa, że dobry, wysokopojemnoścowy diesel – przepali wszystko. Zdania są podzielone i zdecydowanie lepiej zapobiegać niż leczyć.
Ogromne przeciążenia, którym poddawane są silniki pojazdów, mogą powodować pojawianie się mikro opiłków w oleju naszego silnika. Zadaniem filtra oleju jest odpowiednio wczesne wychwycenie ich, przed dostaniem się do bloku silnika, gdzie mogłyby powodować ogromne spustoszenie. Wymianę oleju należy przeprowadzać co 200 do 250 motogodzin. Oprócz tego do czynienia mamy z koniecznością filtracji wszelkich substancji smolistych, nagaru itp.
Wymiana nie jest skomplikowana. Parkujemy pojazd na poziomym gruncie, lekko rozgrzewamy silnik, spuszczamy olej za pomocą śruby w okolicach miski olejowej. Odkręcamy filtr dłońmi albo za pomocą klucza do filtrów. Smarujemy lekko uszczelkę nowego filtra i przykręcamy. Uzupełniamy olej do wymaganego poziomu i zadanie wykonane!
Wymiana filtrów hydraulicznych
Kiedy nasze maszyny rolnicze dzień w dzień mają za zadanie wykonywać powtarzalną pracę, a my liczymy, że nic tego nie zakłóci – pomyślmy także o hydraulice, która pracuje pod ogromnym ciśnieniem. Jeśli nie zatroszczymy się o wymianę na czas filtrów hydraulicznych – może to spowodować nieszczelności, które w końcu unieruchomią sprzęt do czasu wymiany uszczelniacza. Nikt przecież nie lubi, gdy nie do końca sprawna maszyna jest zalewana tryskającym olejem hydraulicznym.
Proste wymiany filtrów potrafią znacząco wydłużyć życie naszym maszynom. Przyjęło się, że filtr powinno się wymieniać co 1000 motogodzin. Jeśli planujecie zakup filtrów hydraulicznych, to z łatwością możecie znaleźć je w internecie. Zwykle nie potrzeba specjalistycznych narzędzi – klucze oczkowe powinny wystarczyć.
Oprócz samego filtra należy oczyścić także magnetyczne podkładki filtrujące opiłki metalu. Są one wielokrotnego użytku, więc musimy wykonać proces ten manualnie. Zapamiętajmy dokładnie proces demontażu – wymiana nie jest trudna, ale mimo wszystko kolejność zamontowanych części ma ogromne znaczenie.
Wymiana filtra paliwa, szczególnie ważna po zimie
Im nasz pojazd jest starszy, tym problemy zanieczyszczonego baku z paliwem bardziej prawdopodobne. Niestety paliwo na stacjach potrafi być różnej jakości, a osady zbierają się na dnie, aby po dłuższym czasie zacząć się odrywać i zapychać nasz wrażliwy okład paliwowy. Całe szczęście każdy współczesny pojazd jest wyposażony w co najmniej jeden filtr paliwa, który troszczy się o to, aby pompa paliwowa tłoczyła tylko czyste paliwo.
Wymiany dokonujmy co 400 do 500 motogodzin. Wymiana jest bardzo prosta, gdyż taki filtr zwykle znajduje się w górnej części układu paliwowego, dzięki czemu musimy spuścić paliwo jedynie z samego filtra. Pamiętajmy, aby zmontować go dokładnie, gdyż jakakolwiek nieszczelność potrafi pogorszyć funkcjonowanie maszyny lub nawet uniemożliwić jej rozruch.
Mamy nadzieję, że powyższy artykuł przybliżył nieco podstawowe czynności serwisowe – pokazując, jak proste są to czynności i że bez problemu można wykonać je własnoręcznie, bez konieczności angażowania mechanika.