3 czerwca 2022 r.
w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowane zostało rozporządzenie dotyczące liberalizacji handlu z Ukrainą. Oznacza to całkowite zniesienie ceł na towary eksportowane z Ukrainy na rynek UE.
Komisja Europejska planuje zawieszenie na rok ceł importowych na cały ukraiński eksport do Unii Europejskiej. Teraz wniosek musi zostać rozpatrzony i uzgodniony przez Parlament Europejski i Radę Unii Europejskiej.
Aby jednak ukraińskie towary mogły bez problemów być sprzedawane na terenie UE, żywność musi spełniać wszystkie restrykcyjne normy bezpieczeństwa.
Z dniem jutrzejszym, tj. 4 czerwca zacznie obowiązywać ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2022/870 z dnia 30 maja 2022 r., które dotyczy całkowitego zniesienia ceł na produkty z Ukrainy. Będzie ono obowiązywać do 5 czerwca 2023 roku. Zdaniem ustawodawcy niczym niesprowokowana i nieuzasadniona wojna agresywna Rosji wobec Ukrainy, wywiera głęboko negatywny wpływ na zdolność Ukrainy do wymiany handlowej z resztą świata, spowodowany zarówno zniszczeniami w obrębie zdolności produkcyjnych jak i brakiem możliwości wykorzystania znacznej części środków transportu ze względu na zamknięcie dostępu do Morza Czarnego. Ten krok UE ma złagodzić negatywne skutki gospodarcze agresji i przyspieszyć rozwóju bliższych stosunków gospodarczych między Unią a Ukrainą, dzięki czemu można będzie zapewnić szybkie wsparcie władzom i społeczeństwu Ukrainy. Unia argumentuje, że konieczne jest pobudzenie przepływów handlowych i udzielenie koncesji w formie środków liberalizacji handlu w odniesieniu do wszystkich produktów, zgodnie z procesem przyspieszenia znoszenia należności celnych w wymianie handlowej między Unią a Ukrainą. |
(7) |
Środki liberalizacji handlu ustanowione niniejszym rozporządzeniem będą polegać na całkowitym zniesieniu należności celnych przywozowych („preferencyjne stawki celne”) z tytułu przywozu produktów przemysłowych z Ukrainy i zawieszenie stosowania systemu cen wejścia w odniesieniu do owoców i warzyw; a także zawieszenie kontyngentów taryfowych i całkowite zniesienie należności celnych przywozowych. Nie należy także w żadnym momencie, w tym po wygaśnięciu niniejszego rozporządzenia, pobierać ceł antydumpingowych z tytułu przywozu pochodzącego z Ukrainy i zrealizowanego w okresie stosowania niniejszego rozporządzenia Za pomocą tych środków Unia chce zapewnić odpowiednie wsparcie gospodarcze i finansowe na rzecz Ukrainy oraz podmiotów gospodarczych, których to dotyczy. |
(8) |
Aby zapobiec nadużyciom finansowym, środki preferencyjne przewidziane w niniejszym rozporządzeniu powinny być uzależnione od przestrzegania przez Ukrainę wszystkich odpowiednich warunków uzyskania korzyści na mocy układu o stowarzyszeniu, w tym reguł pochodzenia danych produktów i procedur z nimi związanych, a także jej zaangażowania w bliską współpracę administracyjną z Unią, stosownie do układu o Układu o stowarzyszeniu między Unią Europejską i Europejską Wspólnotą Energii Atomowej oraz ich państwami członkowskimi, z jednej strony, a Ukrainą. |
(9) |
Ukraina powinna powstrzymywać się od wprowadzania nowych ceł lub opłat o skutku równoważnym oraz nowych ograniczeń ilościowych lub środków o skutku równoważnym, od podnoszenia obecnych poziomów ceł lub opłat, a także od wprowadzania wszelkich innych ograniczeń wymiany handlowej z Unią, chyba że jest to wyraźnie uzasadnione w kontekście wojny. W przypadku niespełnienia przez Ukrainę któregokolwiek z tych warunków Komisja powinna być uprawniona do czasowego zawieszenia wszystkich lub niektórych środkóww preferencyjnych ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu. |
Do tego pomysłu podchodzi z ostrożnością Jan Krzysztof Ardanowski, były minister rolnictwa. Wskazał on, że Polska musi zabezpieczać interesy swoich kluczowych sektorów gospodarki żywnościowej, żeby się nie okazało, że pomagając Ukrainie zniszczymy polskie rolnictwo, a to zagrożenie w przypadku drobiarstwa jest bardzo prawdopodobne.
Przeczytaj także: Polska już nie produkuje drobiu najtaniej w Europie!
Poluzowanie kontyngentów na wysyłki np. mięsa drobiowego czy innych produktów rolno-spożywczych może spowodować wystąpienie dużej konkurencji dla unijnych producentów.
Przeczytaj także: Ceny materiałów paszowych w tygodniu 9-15.05.2022 r.
Przypomnijmy, że do stycznia 2022 r. polscy drobiarze produkowali drób najtaniej w Europie, co umożliwiało eksport mięsa na poziomie 58% całkowitej produkcji. Dane za marzec (Eurostat) pokazują, że trend ten się odmienił. Taniej niż w Polsce można było kupić drób już w sześciu innych krajach, w tym w Hiszpanii, która jest drugim po Polsce producentem mięsa drobiowego w Europie. Przyczyniły się do tego galopujące ceny energii, gazu i materiałów paszowych. Ceny zbóż paszowych w ciągu roku poszybowały w górę o 70-90%, śruta rzepakowa zdrożała o 38%, a śruta sojowa o 42%. Znacząco wyższe niż rok temu są także ceny skupu drobiu rzeźnego - w przypadku kurcząt brojlerów jest to podwyżka o 54%, indyki zdrożały o 30-40%, a kaczki o 48%.
Szczegółowe dane dotyczące produkcji drobiarskiej, cen skupu oraz sprzedaży materiałów paszowych można śledzić w naszych czasopismach: